Thursday, 14 July 2011

Keistimewaan gelaran ibu bagi ku...

Terlalu banyak keistimewaan gelaran ibu bagi aku... Satu perasaan yg sukar nak aku gambarkan... Terasa bagai mimpi bila aku mendapat gelaran IBU... Antara keistimewaannya aku berpeluang menyusukan Thaqif dengan penuh kasih sayang... Alhamdulillah di usia Thaqif 4 bulan ++, aku masih aktif menyusukannya... Bukan riak apatah lagi membangga diri tapi hanya para ibu yang menyusukan bayi dengan sepenuhnya akan faham perasaan aku ini...

Aku & suami rajin membaca info berkenaan susu ibu di internet... Dari situ kami tahu kelebihan susu ibu & dalam Al-Quran pun ada mengatakan kelebihan susu ibu... Alhamdulillah walaupun Thaqif tak setembam bayi lain yang menyusu dengan susu formula (tembam sbb byk gula dlm susu) tapi Thaqif sihat & cepat belajar... Syukur Thaqif tak pernah demam & dijangkiti penyakit lain... Pernah sekali kena batuk (sebab aku minum air sejuk byk sgt) & ada sekali dua berhingus waktu malam (sebab pasang kipas kuat sgt tapi siang ok jer)... So, ibu tak blh minum air sejuk sangat & jangan pasang kipas laju2...

Kalau korang full breastfeeding & bila tengah pump susu, apa perasaan korang bila ada org tegur "SUKANYA TENGOK... SUSU AWAK BANYAKLAH"... Bagi aku bukan bangga tapi itulah istimewanya bergelar seorang IBU... Satu perkataan jer yang aku jawab "ALHAMDULILLAH REZEKI ANAK SAYA" & dlm hati aku berbunga riang... Masa tu ler orang akan tanya apa aku makan sebab susu maintain jer... 

Nak tahu apa aku makan... Dulu pernah dalam pantang air susu aku berkurangan... Bayangkan 1 jam duk pump tapi dapat 2 oz jer... Rasa nak menangis pun ada... Tapi aku & suami tak jemu mencuba bermacam2 petua & akhirnya aku berjaya... Mula2 aku makan lobak putih (campur dlm sup ayam) tapi tak lama... Pastu aku minum jus pegaga (ni bagus & berkesan tp skrg tak minum dah sbb jus pegaga HPA rasa manis, aku lbh suka yg ori) & ambik pil SHAKLEE (ni bagus utk tenaga sbb kerap bangun awal pagi utk pump susu & aku amik smpi skrg)... Aku jugak minum soya jagung (minum smpi sekarang) & susu anmum (jarang minum)... Dan yang terbaru aku makan kurma... 

Tapi bagi aku pemakanan untuk tambahkan susu ni hanya sampingan jer... Yang paling utama kena kerap susukan bayi & pump sekerap yang mungkin beserta dengan disiplin... Lagi kerap directfeeding & pump lagi banyak susu terhasil... Tak lupa jugak mohon doa dari ALLAH s.w.t supaya susu banyak & mencukupi untuk bekalan anak kita... Selain dari tu suami kena banyak bagi dorongan & alhamdulillah suami aku menyokong sepenuhnya...

Kekadang aku rasa sedih + kecewa bila aku tanya ibu2 yang lain bagi anak susu apa & jawapannya campur... Kekadang tu usia anak baru seminggu... Wahai para ibu di luar sana setitik susu yang mengalir mengandungi pahala & bayangkan berapa banyak susu yang anak kite minum... Susu tu mengandungi kasih sayang yg sangat mendalam... Dengan susu tu jugak anak kita sihat & membesar dengan sempurna... Bukan aku kate susu formula tak bagus tapi dari segi kesihatan banyak tak eloknya... Masalahnya dah berlaku depan mata... Anak masih bayi lagi tapi demam, selsema, batuk, cirit-birit dah jadi satu kemestian... Nak katakan tiap2 bulan labur duit kat klinik... Pastu tiap2 bulan keluar duit nak beli susu tapi aku cuma keluar duit beli pampers jer... So duit susu tu aku blh simpan & beli keperluan Thaqif yang lain (blh shopping baju & setiap bulan aku & suami akan peruntukan duit utk beli baju Thaqif)...

Kekadang tu para ibu kat luar sana tu ada yang tak bekerja... Jadi kenapa tak digunakan peluang tu untuk menyusukan anak... Alasannya letih & penat... Walaupun tak keje tapi penat buat kerja rumah... Aku ni kerja & bila sampai rumah aku masih buat kerja rumah tapi kenapa aku ada masa utk pump & menyusukan Thaqif... Semua tu hanya alasan... Kalau nak seribu daya, kalau taknak seribu dalih... Alasan lain pulak sebab anak kuat menyusu... Kalu bagi susu badan anak tak kenyang ker?? Tapi kalau bagi susu formula anak blh kenyang sampai 2 3 hari ker?? Sebenarnya rasa malas tu menguasai diri... Malas nak pangku anak lama2... Kalu bagi botol kejap jer anak minum dah selesai & kenyang... Tapi khasiatnya tak sama wahai ibu2 semua... Lepas balik keje kebiasaannya aku akan directfeeding sehingga anak aku tido... Kalu weekend aku akan full directfeeding cuma lepas mandi pagi je aku akan menyusukan Thaqif guna botol (susu ibu jugak ya) sbb takut Thaqif xnak menyusu botol sbb kalau keje Thaqif akan menyusu guna botol bila kat rumah pengasuh...  

Sebagai ibu aku inginkan yang terbaik untuk Thaqif & aku percaya korang juga sama... Cuma pendedahan tentang susu ibu tu kurang... Yang paling utama korang kena rajin & sabar... Zahirnya sahaja kelihatan penat tapi hakikatnya aku merasakan terlalu bahagia bila Thaqif membesar dengan penuh kasih sayang... Aku dapat rasakan bila Thaqif menyusu badan dia rapat dengan aku & cepat belajar... Dan yang paling berharga Thaqif mendengar kata walaupun masih bayi... Kalau korang tak percaya korang boleh cuba... InsyaALLAH & aku bersyukur ke hadratNYA... :D

No comments:

Post a Comment