Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie Breastfeeding tickers

Friday 27 May 2011

Sudah Tiba Masanya...

Sepatutnya tarikh due aku ialah 4 Mac 2011 tapi aku tak bersalin jugak... Pada hari Ahad yg indah, aku & husband aku g jln2 kat The Curve...  Dah malam br kami blk... Sampai rumah aku trs berehat sebelum mandi... Bila nak mandi jer aku rasa ada air keluar... Aku pun pelik ler sbb banyak... Aku ingat aku buang air kecil tapi xkan xstop2... Pastu aku trs mandi, keluar jugak air tu... Maybe dah sampai masa kot... Ntah2 air ketuban.... So aku terus call akak sepupu aku... Akak aku ckp tu air ketuban & suh aku g hospital...

Jam dah kul 12, aku pun bersiap2 nak g hospital & mohon kemaafan dr husband aku... Minta diredhakan segala2nya... Sampai hospital je aku masuk wad dl sbb belum sakit... Dlm kul 3 aku dah mula rasa sakit... Aku panggil nurse & nurse terus anta aku ke labour room... Sempat lg aku pesan kat nurse suh call husband aku sbb husband aku dah blk... Dah nak hampir waktu subuh, makin kerap aku rasa sakit... Tuhan saje yg tau macamana rasanya... Tak dapat aku nak gambarkan mcmana rasa sakit tu... 

Setiap jam nurse akan lihat berapa cm akan buka... Tapi bukaan jalan lambat sgt... Dalam 1 jam cuma buka 1 cm jer... Rasa sakit buat aku tak keruan... Setiap masa aku tgk jam kat dinding labour room tu... Bile agaknya nak buka sampai 10cm... Masa terus berlalu tapi aku masih belum boleh bersalin... Nurse siap beri bantuan pernafasan kat aku utk kurangkan rasa sakit... Walaupun jalan buka lambat & sakit berterusan tapi alhamdullillah degupan jantung anak aku normal... 

Masa terus berlalu dari subuh hingga pagi hingga tengahari tapi belum nampak tanda aku nak bersalin... Dalam kul 3.30 petang baru laluan buka 10cm... Sudah sampai masa utk aku bersalin... Masa tu aku dah letih sgt sbb menahan sakit... Tapi aku cuba jugak push utk bersalin normal... Mungkin ini dugaan tuhan... Selama 1 jam aku push tapi tak berjaya... Bermacam cara dah cuba... Doc pun dah try vakum 2x... Tapi baby xnak keluar jugak... 

Doc uat keputusan supaya buat pembedahan sbb doc kate kepala baby dah mendongak... Doc xnak amik risiko takut bahaya pd aku & baby... Masa tu menitik air mata aku... Aku nak bersalin normal & dah cuba sedaya upaya tapi dlm masa yg sama aku xnak membahayakan anak aku... Dengan rela hati aku terima & aku mintak doc utk jumpa husband aku... 

Dlm kul 4.30 ptg aku dibawa ke bilik pembedahan... Sebelum tu aku sempat jumpa husband aku & mohon maaf sekali lg... Aku diberi bius separuh badan... Aku dengar bermcm2 bunyi... Tapi xfokus sgt sbb letih mencuba bersalin normal xabis lgi... Tak lama lepas tu aku dengar bunyi baby nangis... Alhamdullillah pada 7 Mac 2011 tepat jam 5.22 ptg aku selamat melahirkan anak yg aku tunggu selama ni... Aku pelik kenapa aku xnampak anak aku lagi... Mungkin nurse tengah bersihkan anak aku... 

Tak lama selepas tu nurse dtg bawa baby kat aku... Mengalir air mata aku tatkala melihat wajah mulus yg ku tunggu selama ni... Hilang segala rasa sakit yg aku rasa sebelum ni... Nurse minta aku cium anak aku & nurse bagi anak aku cium bau ****** aku... Aku tanya pada nurse baby apa... Nurse xjawab tapi nurse buka kain yang membalut anak aku & minta aku lihat sendiri... Alhamdullillah aku dapat anak lelaki... Selepas tu nurse terus bawa anak aku pergi... Mungkin nurse nak bagi husband aku tengok & seterusnya akan diazankan.... Selepas tu aku xsedar apa yg jadi sbb keletihan sgt....

Tak silap aku, aku tersedar jam 6 lbh... Aku diletakkan bawah lampu supaya badan aku rasa panas... Walaupun dah sedar tapi rasa letih tak hilang lagi... Aku tercari2 mana anak aku... Tak puas lagi menatap wajah anak aku... Jam 7 lbh baru aku dibawa ke wad bersalin... Masa tu baru aku lihat wajah husband & mak aku... Aku tanya husband aku dah jumpa ke x anak kami... Husband aku dah lihat wajah anak kami & dah diazankan pun... Husband aku buat sekali solat syukur sebagai tanda kesyukuran di atas kurniaan ALLAH S.W.T yg berharga ini...


Selepas aku di bawa ke wad bersalin, badan aku masih lemah... Anak ku diletakkan berasingan... Semalaman aku tido jer untuk merehatkan diri... Kesakitan akibat pembedahan masih lagi terasa... Keesokkannyer barulah aku dibenarkan bangun & menjamah sedikit makanan... 

Tak lama kemudian nurse membawa anak ku... Sungguh mulus wajah indah itu... Hilang segala rasa sakit yang aku rasai... Aku tak kekok tatkala memegang anak ku... Terasa sungguh selesa bila dapat mendakap tubuhnya yang kecil itu... Aku taknak menunggu lama untuk menyusukan anak aku... Sejak dari awal kehamilan aku berhajat utk memberikan susu ku secara berterusan sehingga 6 bulan & seterusnya sehingga 2 tahun... Mudah2an tuhan makbulkan permintaan ku ini... Tak dapat aku gambarkan perasaan bahagia bila menatap wajah anak ku... Itulah saat indah setelah bergelar ibu...




~ Hari Pertama ~
~ Muka Lepas Bersalin :( ~

 ~ Thaqif & Ibu ~

~ Thaqif, Ibu & Abah ~

No comments:

Post a Comment