Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie Breastfeeding tickers

Monday 6 June 2011

Breastfeeding

Sebelum bersalin aku memang berhajat untuk menyusukan anak aku sepenuhnya dengan susu badan & berharap sehingga usia anak aku 2 tahun... Dan hajat ku ini disokong sepenuhnya oleh suami aku... Aku memilih jenama Avent untuk pump susu... Maybe anak 1st & xde pengalaman, sebelum 2 minggu nak bekerja baru aku start pump susu... Akibatnya susah nak buat stok susu sbb anak aku dah mula kuat menyusu & masa tu jugak aku rasa susu aku dah kurang... Bayangkan dah lbh setgh jam pump tapi dpt dlm 2oz jer... Rasa macam nak menangis jer.... Kalu aku tahu dari awal aku dah start pump...

Masa ni aku tak tahu nak uat apa... Macam2 rasa ada... Tension, penat, letih bercampur-aduk.... Sampai satu tahap husband aku cakap kite terpaksa campur susu sbb takde pilihan... Takkan nak bagi anak kami lapar & aku lak nak keje... Taknak aku stress nanti dgn keje di ofis & hal susu lak... Tapi dlm hati aku memberontak xnak campur... Masa ni ler husband aku carik kat internet petua bykkan susu & aku pulak try tanya kekwn melalui phone & fb...

Berkat kesabaran kami akhirnya membuahkan hasil... Byk petua aku cuba... Sebut jer apa, semua akan aku cuba... Aku minum soya, air longan, air mata kucing, air barli, susu anmum, makan lobak putih & macam2 lagi lah... Aku amik pil SHAKLEE... Cadangan dr kawan aku... Untuk susu aku rasa membantu ler jugak tapi dr segi ketahanan badan ok... Sebab aku kerap bgn kul 3, 4 pagi... So, badan rasa kuat & xmudah lesu... 

Satu hari bakal biras aku dtg ke rumah, dia bagi cadangan minum jus pegaga... Aku penah baca pegaga ok & penah makan tapi xselalu... Kebetulan aku nak balik kg... Sebelum balik aku singgah stokis HPA sbb nak carik jus pegaga tapi xder stok... Dua stokis aku pegi tapi xde... So, dengan niat yg berkobar2 aku suh mak aku uat jus pegaga original dari ladang (uat sendiri dah)... Masa tu aku taknak pikir pahit @ xsedap... Yang aku pikir susu aku byk... Alhamdulillah hari tu aku minum jus pegaga, malam tu susu aku membuak2 keluar... Di samping tu aku tetap amik pil SHAKLEE... Mungkin gabungan bersama buat susu aku banyak...

Lepas tu mak aku buat lagi untuk bekalan aku kat kl... Aku minum pagi & malam... Lepas tu aku & husband tersenyum puas... Alhamdullillah berkat kesabaran kami, akhirnya aku berjaya gak... Syukur rezeki untuk anak aku... Sebelum tu kami siap beli peti sejuk baru untuk simpan stok tapi susu kurang... Tapi sekarang dah ok... Walaupun xder stok banyak sgt tapi boleh le menampung bekalan setiap hari untuk anak kami... Sekarang sekali pump blh dapat dlm 4 ke 5 oz dlm ms 15 ke 20 minit... Kalau xpump dlm 5 ke 6 jam (xsedar sbb ngantuk sgt) blh dpt dlm 7 ke 8 oz...


Sekarang ni aku amalkan jus pegaga tapi aku dah minum jus pegaga HPA sbb yg ori dah abis (kekdg skip gak sbb bz)... Selain tu aku minum soya jagung, susu anmum (kekdg minum kekdg x :D) & aku masih amik pil SHAKLEE... Susu alhamdullillah masih ok & berharap terus ok... Kepada korang suma aku bagi cadangan minum jus pegaga... Kalau makan pun ok... Terpulang pada tekak korang... Pil SHAKLEE pun bagus terutama untuk tenaga bagi kite yg bgn tgh2 malam utk perah susu...


Biasanya kalau bab pump ni aku disiplin sikit... Kalu kat umah biasa aku pump selepas blik keje @ sblm tido, kul 3 4 pagi (kalau terjaga & anak x direct feeding) & subuh (sblm bersiap g keje)... Kalu kat tempat keje perah dalam 3x... Masanya aku tetapkan sama jer setiap ari... Sebelum pump aku akan urut, selawat atas nabi, niat untuk bagi anak susu & supaya susu byk... Semoga dgn tips2 & petua ni kita sama2 dapat manfaatnya... Selamat mencuba...

~ Breast Pump Pilihan Ku ~
~ Soya Jagung ~
~ Susu Anmum ~
~ Jus Pegaga HPA ~
~ Trial Pack ~
Aku dah cuba masa Thaqif berusia 2 bulan... Sekarang dah abis & aku order lagi trial pack sebab nak cuba lagi... Kalau berpuas hati aku akan order terus yang full set... 

~ Full Set ~ 

No comments:

Post a Comment