Monday, 6 June 2011

Thaqif kena kuning...

Sepatutnya entry ni aku masuk sebelum ni... Masa entry selepas aku selamat bersalin... Tapi nak uat mcmana baru teringat... Masa hari ke 3, doc perasan Thaqif ada kuning... So, Thaqif di bawa ke bilik lain untuk cek darah... Dalam hati aku dah risau sgt takut jadi apa2... Kesian anak aku... Doc amik darah kat tumit... Terdengar suara anak aku menangis... Dalam hati aku hanya tuhan saja yg tahu... Kalu boleh ganti tempat lebih dari sanggup aku akan gantikan tempatnya...

Doc kate anak aku ada kuning tapi tak banyak sangat... So kena tahan 1 hari lagi kat hospital... Doc suh buka baju suma & tutup mata... Yang tinggal hanya pampers... Pastu kena letak bawah lampu biru... Tempat tutup mata tu walaupun lembut tapi ketat... Berkesan kat muka anak aku... Ya ALLAH masa tu xdapat nak gambarkan perasaan aku... Air mata xusah cite le bercucuran keluar... Dah puas aku tahan tapi aku xberdaya... Puas husband aku pujuk tapi aku tak dapat nak tahan... Aku tak sanggup nak tengok anak aku dlm keadaan macam tu... Pastu letakkan bawah lampu... Aku sendiri pun terasa panasnyer... 

Sepatutnya anak aku dimasukkan dalam tempat baby & diletakkan sebelah katil aku... Tapi anak aku menangis... Aku buat keputusan agar anak aku diletakkan di atas katil & tido sebelah aku... Anak aku terus diam & mungkin terasa dirinya lebih selamat bila disebelah aku... Walaupun aku kena sekali cahaya biru tu & terasa bahangnya tapi aku sanggup asalkan anak aku sentiasa disamping aku... Berpeluh2 kami malam tu... Kekadang aku tolak gak lampu tu... Tak sanggup nak tengok anak aku tak selesa... 

Kate org kalau nak bagi kurangkan kuning kena bagi anak nyusu sekerap mungkin... Itu ler yang aku buat... Sejak aku tahu anak aku kena kuning sekerap mungkin aku bagi anak aku nyusu... Malam tu aku cuma tido2 ayam... Sekejap2 aku bagi anak aku nyusu... Biar aku letih asalkan anak aku cepat sembuh... Esoknya pun aku kerap bagi anak aku nyusu... Aku harap anak aku cepat baik & boleh balik rumah... Bila petang sekali lagi doc bawa anak aku untuk ujian darah... Berdarah lagi tumit comel tu... Arap tu ler kali terakhir & selepas tu aku menanti keputusan ujian darah... 

Alhamdulillah nurse bawa pekabaran baik... Anak aku dah ok & kami boleh keluar hospital... Syukur pada ALLAH... Peristiwa ni cukup berbekas dalam hati aku... Inilah dikatakan hati seorang ibu... 



No comments:

Post a Comment