Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie Breastfeeding tickers

Wednesday 8 June 2011

Susu ibu makanan terbaik untuk bayi...

Masa mengandung aku memang berhajat nak bagi anak susu badan... Tapi keinginan tu lbh membuak bila aku g check up di PPUM... Masa tu aku & husband menghadiri kelas penyusuan... Masa tu aku tahu byk kebaikan susu ibu... Di samping tu, kami byk membuat research kat internet... Husband aku yg paling rajin membaca... So, bertambah2 ler keinginan aku nak bagi anak susu ibu... Selain tu, masa mengandung aku selalu g klinik panel... Kebetulan doc mmg peramah & byk memberikan kami pengetahuan tentang susu ibu... Selain tu, doc bgtau kami persiapan sebelum menyambut orang baru... Maklumlah kami baru nak dapat anak  jadi byk perkara yg kami xtahu...

Sebenarnya susu ibu perlu dirangsang... Sebelum anak lahir lagi kiter perlu niat dlm hati untuk bagi anak susu... Tanpa rangsangan susu xkan ada... Aku selalu tanya kat kwn2 & sedara mara kenapa xbgi anak susu badan? Kebiasaan jawapan yg aku dgr ialah susu xder... Letih nak pump sbb dah nak start keje... Anak xnak menyusu... Sebenarnya hal ni xpatut terjadi... Susu tu ada tapi kite xada niat nak bagi anak susu... Asyik cakap susu xde... Mmg ler susu tu xde... Cuba yakinkan diri & kite rangsang otak kita... InsyaALLAH susu tu akan terhasil...

Selain tu aku selalu tanya berapa bulan dah campur? Ada yg kate dlm pantang dah campur... Alahai sungguh rugi & xadil untuk anak kita... Susu ibu terlalu byk khasiatnya... Yang baiknya kite perlu susukan anak sehingga 6 bulan tanpa campur susu formula & seterusnya sehingga 2 tahun... Tapi nak buat macamanakan... Terpulang pada diri sendiri... Pilihlah yg terbaik untuk anak kite...

Alhamdulillah sehingga kini anak aku full breastfeeding... Setakat ni anak aku xkenal apa itu demam, batuk, selsema, kembung & etc... Cuma ada 1 hari anak aku sakit perut... Tapi tu suma disebabkan kecuaian aku sendiri... Masa tu aku g mid valley & pekena nasi claypot (spicy)... Pedasnyer tahap gaban... Suami aku pun xtahan... Masa tu aku lupa yg anak aku nyusu bdn... Keesokkannya masa anta anak kat rmh pengasuh, pengasuh ckp anak aku nangis2 sbb sakit perut... Masa tu pengasuh aku tanya apa yg aku makan... Baru le aku teringat mkn pedas... Sejak dr tu aku dah berjaga2...

Aku pun penah mengalami kekurangan susu... Masa tu dlm pantang (usia anak aku dlm sbln lbh)... Masa tu rasa tertekan sgt... Husband aku pun pening kepala... Dah le xde stok, susu lak kurang... Aku pulak nak start keje... Tapi kami xputus asa... Kami cuba cari petua bykkan susu... Akhirnya kami berjaya... Walaupun xdapat uat stok sgt (seolah2 kais pagi makan pagi, kais petang makan petang) tapi cukup utk menampung bekalan susu utk anak aku seharian... Korang blh baca entry sblm ni (petua bykkan susu)...

Kat bawah ni aku nak senaraikan kebaikan susu ibu... So aku arap kite sama2 akan berusaha untuk bagi anak susu badan... Say no pada susu formula... :D

1) Setiap titik yg masuk dlm tekak anak kite dikira pahala. Bayangkan anak kite dah minum bergelen2. Mudahkan dapat pahala free. :D

2) Antibodi anak kuat & xmudah sakit. Tak kenal apa itu demam, selsema, batuk & lain2.

3) Sentuhan & melahirkan lebih kasih sayang antara ibu & anak...

4) Anak lebih mendengar kata walaupun masih bayi (tak percaya cuba ler).

5) Anak lebih bijak & cepat faham.

6) Mengurangkan risiko penyakit berbahaya bila bayi dewasa nanti.

7) Banyak lagi ler & kalau nak tahu lagi kelebihan susu ibu blh layari laman web ni. (http://www.susuibu.com/modules/articles/article.php?id=20)

No comments:

Post a Comment