Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie Breastfeeding tickers

Monday 6 June 2011

Pantang 44 hari...

Bila sebut pasal pantang mesti kite rasa boring kan? Tapi boring tu hilang bila menatap wajah anak aku... Aku bersalin cara pembedahan... Proses berpantang xsama macam bersalin biasa... Aku tak makan jamu, berurut & sebagainya... Maybe aku akan berurut lepas pantang... Jamu tu tak makan sebab aku breastfeeding... Takut pulak effect kat baby & luka pembedahan... So, proses berpantang ni berjalan macam biasa... Sakit akibat pembedahan masih ada lagi... Aku cuma rehat, nyusukan anak & tengok tv... Bil elektrik pun melambung naik... 

Akibat rasa boring sgt, lps 3 minggu husband aku bawak kami kuar pegi JJ Cheras Selatan... Jalan masih xkuat & membongkok lagi... Tapi aku uat xtahu jer... Aku tau xbagus sbb dlm pantang tapi otak aku dah tepu asyik berkurung jer... Bile cukup 1 bulan baru aku boleh berjalan seperti biasa...

Makan dlm pantang yang simple jer... Makanan dalam pantang aku bakar & goreng... Patut tak leh sgt makan makanan bergoreng tapi aku makan jer... Akibatnya masa check up sebulan (anak aku), berat badan anak aku cuma naik 500 gram... Doc pun bising gak... Maybe khasiat tak mencukupi... Lepas tu aku terus berazam makan yg bersup... Masa ni aku dah kuat sikit & boleh masak... Kebetulan masa pantang aku banyak uruskan diri sendiri... Mak aku keje & dpt dtg masa awal bersalin jer... Pastu aku uat semua & dibantu oleh husband aku... Paling aku terharu husband aku tolong masakkan makanan & uat kerja rumah... Walaupun xpandai masak tapi husband aku cuba jugak... Terima kasih abg...

Lepas sebulan nak katekan tiap2 ari aku makan sup ayam... Takde dah nak makan goreng2 ni... Alhamdulillah masa check up 2 bulan berat badan anak aku naik 1.2 kg (full weight 5.2kg)... Aku cuma xmakan telur jer sebab takut bernanah... Macam cuka, nanas & makanan yg tajam2 ni aku mmg elakkan... Yang lain suma ok... 

No comments:

Post a Comment